Ett modernt kassasystem ger bättre service i en restaurang
God mat och bra service är A och O när man driver en restaurang. Miljön är också väldigt viktig, alltifrån inredning, bord, stolar till färgsättning och musik är saker som påverkar upplevelsen.
Förutsatt att maten smakar bra och det är trevlig och mysig inredning så är servicen en hörnsten inom restaurang. Dålig service innebär färre matgäster.
För att kunna ge bra service behöver man ha ett bra flöde från servering till kök för att på ett så effektivt sätt som möjligt kunna ta beställningar, laga maten och få ut maten till gästerna.
Hur man löser logistiken finns det många svar på.
McDonalds har exempelvis byggt ett system där i princip vem som helst kan jobba i köket och tillaga hamburgare. Titta gärna in i köket på en McDonalds-restaurang någon gång så ser du hur strukturerat allting är.
Om man inte är en snabbmatskedja och arbetar lite mer med tillagningen och råvarorna så är det upplägget inte något som fungerar utan det krävs lite mer kompetens hos kockarna och kökspersonalen.
För att få till ett bra flöde mellan servering och kök i en restaurang så behövs det ett bra kassasystem som hjälper till med detta.
Hur man får ett effektivt arbetsflöde i en resturang
Med ett bra och modernt kassasystem så kan exempelvis serveringspersonalen ta upp beställningar vid borden, knappa in beställningarna i en handhållen terminal och direkt skicka beställningen till köket utan att behöva att gå till kassaapparaten och slå in beställningen. Det kortar ner ledtiden väsentligt. Kökspersonalen kan sedan se alla beställningar på en skärm och även se vad som är förrätt, varmrätt och efterrätt och vilken mat som ska ut först.
När en maträtt är klar kan kockarna sedan meddela serveringen detta genom att trycka på skärmen.
Ett modernt kassasystem för restaurang kan också hjälpa till med lagerhållningen och det går att skriva in hur många maträtter man kan tillaga, hur många flaskor vin det finns av en viss sort och så vidare. Kassasystemet kan också plocka ut försäljningen och skicka detta direkt till revisorn vilket underlättar för både den som är ansvarig för restaurangen och för revisorn.